新館の展示は、ゲーム産業界やクリエイターの皆様との連携企画となります。
「STAGE 01」では、クリエイターの方々に、自作品の解説文をご執筆いただきました。インタビューの文字起こしとは異なる「ナマのことば」を展示したいという意図から、ご多忙なクリエイターの皆様に無理を承知でご寄稿いただきました。
本展の実施目的の根底には「ゲームアーカイブの利活用」がありますが、本展示で掲載されているような、クリエイターご自身の手による「公式」の解説文は、言うまでもなく非常に貴重なアーカイブ対象となります(本展をご覧いただいたクリエイターの皆様も、ぜひ「公式」「非公式」を問わず、「Ludo-Musica Ⅲ 別館」にご参加いただけますと嬉しく思います)。
「STAGE 02」では、一般社団法人コンピュータエンターテインメント協会(CESA)様が主催するゲーム開発者向けカンファレンス「Computer Entertainment Developers Conference(CEDEC)」のデータベース「CEDEC Digital Library(CEDiL)」と連動した企画となります。「CEDEC」ではゲーム開発者の皆様による開発技術の共有が毎年行われています。本展では、14年に渡るこの「CEDEC」のサウンド分野における講演を時系列に確認するために作成した年表を展示しています。
ゲーム開発技術の進化、そしてゲーム業界が掲げるロードマップの変遷をお楽しみ下さい。
最後となりましたが、ご協力いただきましたCESA様、そして関係者の皆様に心より御礼申し上げます。
The New Wing is a collaborative project with creators and those from the video game industry.
“Stage 1” features comments written by creators about their own work. Our intent here was to present “unfiltered words straight from the source” unlike what is found in transcribed interviews, and so, in full knowledge of how unreasonable a request it may be, we sought contributions directly from these oh-so-busy individuals.
One of the fundamental purposes behind this exhibition is the use and application of game archives, but as it happens, “official” comments written by the creators themselves like those found here are extremely rare and thus worth archiving in their own right (and we also happily welcome any creators who view this exhibition to participate in the Annex Wing of Ludo-Musica Ⅲ, be it “officially” or “unofficially”).
“Stage 2” is a collaborative project with the “CEDEC Digital Library (CeDiL)” database of the “Computer Entertainment Developers Conference (CEDEC)” sponsored by Computer Entertainment Supplier’s Association (CESA). CEDEC is an annual event where game makers share development technology. This exhibition features a chronology made so guests can view the sequence of presentations held in CEDEC’s sound category over the 14 years of the conference’s existence.
We hope that everyone will enjoying viewing the evolution of game development technology along with a road map of changes in the game industry.
In closing, I would like to offer my heartfelt gratitude to CESA and everyone else involved for their cooperation.